BVE játék
útmutató
Leírás a jármű irányításáról, és a vezetés közben látható információkról
A dokumentum a BVE 2.6.3
verziójában a jármű iránytását (billentyűparancsok), és a játék közben, jobb
oldalon látható információk magyarázatát írja le. A leírás az eredeti, angol nyelvű „string.ini”
fájl jelzéseit tartalmazza.
Egyes elemek működése ismeretlen,
vagy még nem kipróbált. Ezek sárga
színű kiemeléssel vannak jelezve. Ezért a leírás nem teljes körű, néhol
hiányos. A leírás nem tartalmaz esetleges hibaforrásokat, illetve
hibaelhárítási útmutatót.
Tartalomjegyzék
Járművek irányítása, vezetés közben látható információk
1. Kezelőszervek, irányítás,
és jelzések
1.11. Következő sebességkorlátozó jelző
2. Egyéb információk és
üzenetek
2.3. Idő megjelenítése, és az ajtók állapota
§ A BVE-ben csak belső nézet van. Egyéb nézetek nem jeleníthetőek meg (pl. bármilyen külső nézet).
§ Egy route fájlban csak egy útvonal van. Ennek megfelelően a járművünk egy meghatározott útvonalon halad. Az esetleges váltókat állítani nem lehet.
§ A járművet a menetrend szerint kell vezetni, az állomásból a megadott időpontoktól korábban nem lehet elindulni.
§ A BVE képi megjelenítése nincsen hatással a jármű haladására. Ez azt jelenti, hogy az objektumok bárhogyan is legyenek elhelyezve, a jármű például semmibe nem „ütközik”.
§ A pályában mozgó objektumokat nincsenek, mert mozgó objektumokat nem lehet készíteni.
Meghatározások:
„irányváltó”: a jármű menetirányának beállítására szolgáló kar
„kontroller”: egykaros jármű esetén a jármű sebességének növelésére, vagy sebességének csökkentésére szolgáló kar
„menetkar”: kétkaros járműnél, a sebesség növelésére szolgáló kar
„fékezőkar”: kétkaros járműnél, a sebesség csökkentésére szolgáló kar
„menetpozíció”: a kontroller, vagy menetkar „P” jelzésű pozíciói
„Nulla” állás: a kontroller, vagy menetkar „N” állása
„fékpozíció”: a kontroller „B” jelzésű pozíciói
A jármű iránytásánák kétféle típusa van:
§ Kétkaros jármű esetén külön van menetkar és fékezőkar. A menetkarral lehet a sebességet növelni, a fékezőkarral pedig a sebességet csökkenteni.
§ Egykaros jármű esetén egy kontroller van, ami magába foglalja a menetkart és a fékezőkart. Így ezzel az egy karral lehet a sebességet növelni, illetve csökkenteni.
Balról az első kijelző
jelzi az irányváltó állását:
§ F = „Előre” állás
§ N = „Nulla” állás
§ B = „Hátra” állás
Az irányváltó a billetyűzet „FEL nyíl” és „LE nyíl” billentyűkkel változtatható.
ð Megjegyzés: Az irányváltó „N” állásában a jármű nem indítható.
A középső kijelző jelzi a menetkar állását:
§ N = „Nulla” állás
§ P1 = Első menetpozíció
§ P2 = Második menetpozíció
§ P3 = Harmadik menetpozíció (és így tovább)
A menetpozíciók száma a járműtől függ. Legfeljebb 8 menetpozíció lehetséges.
A menetkart előre mozgatni a billentyűzet „Z” gombjával, hátra mozgatni az „A” gombbal lehet.
ð Megjegyzés: Magyar billentyűzetbeállítás esetén a „Z” gomb az angol billentyűzet szerinti „Y” gomb helyén van. Angol billentyűzetkiosztásra állítva a „Z” gomb az „Y” gomb helyére kerül.
A jobb oldali kijelző jelzi a fékezőkar állását:
§ RL = „Oldó állás” (nem fékeződik a jármű)
§ HB = Dinamikus fék (sebességtartó fék, amennyiben a jármű alkalmas erre a funkcióra)
§ B1 = Első fékpozíció
§ B2 = Második fékpozíció
§ B3 = Harmadik fékpozíció (és így tovább)
§ EMG = Vészfék pozíció
A fékpozíciók száma a járműtől függ. Legfeljebb 8 fékpozíció lehetséges. „Vészfék” pozíció minden járműben van.
A fékezőkart a magyar billentyűzet szerint a „.” (pont) és „,” (vessző) gombjával lehet mozgatni. A „pont” gombbal a fékhatás erősebb lesz egy fokozattal, a „vessző” gomb megnyomásával a fékhatás gyengül egy fokozattal.
A vészféket a magyar billentyűzet szerinti „-” (kötőjel) gombbal lehet működtetni.
A bal oldali kijelző jelzi az
irányváltó állását:
§ F = „Előre” állás
§ N = „Nulla” állás
§ B = „Hátra” állás
Az irányváltó a billetyűzet „FEL nyíl” és „LE nyíl” billentyűkkel változtatható.
ð Megjegyzés: Az irányváltó „N” állásában a jármű nem indítható.
A jobb oldali kijelző jelzi a kontroller állását:
§ P3 = Harmadik menetpozíció (és így tovább.)
§ P2 = Második menetpozíció
§ P1 = Első menetpozíció
§ N = „Nulla” állás
§ HB = Dinamikus fék (sebességtartó fék, amennyiben a jármű alkalmas erre a funkcióra)
§ B1 = Első fékpozíció
§ B2 = Második fékpozíció
§ B3 = Harmadik fékpozíció (és így tovább)
§ EMG = Vészfék pozíció
A menetpozíciók és a fékpozíciók száma a járműtől függ. Legfeljebb 8 menetpozíció, illetve 8 fékpozíció lehetséges. „Vészfék” pozíció minden járműben van.
A kontrollert előre mozgatni a billentyűzet „Z” gombjával, hátra mozgatni az „A” gombbal lehet.
A vészféket a magyar billentyűzet szerinti „Q” gombbal lehet működtetni.
ð Megjegyzés: Magyar billentyűzetbeállítás esetén a „Z” gomb az angol billentyűzet szerinti „Y” gomb helyén van. Angol billentyűzetkiosztásra állítva a „Z” gomb az „Y” gomb helyére kerül.
|
sebességtől függő |
sebességtől függő |
elektropneumatikus fék |
Fékpozíciói: Kétkaros járműben: „oldó állás” (RL), és
meghatározott számú fékfokozat. Egykaros járműben: meghatározott számú
fékfokozat. Fékezési
tulajdonságok: Minden fékpozíción fix fékhengernyomás
van, függetlenül a jármű haladási sebességétől. Üzemi fékezés és vészfékezés esetén is egy meghatározott értéket érhet el a
fékhengernyomás. A fékvezetéki nyomás 0 kPa-ra
eshet. |
Fékpozíciói: Kétkaros járműben: „oldó állás” (RL), és
meghatározott számú fékfokozat. Egykaros járműben: meghatározott számú
fékfokozat. Fékezési
tulajdonságok: Fékhengernyomás
fékpozíción akkor jelentkezik, ha a jármű sebessége egy előre a meghatározott
értéknél nem magasabb. Ezen
sebességérték alatt minden
fékpozícióhoz fix fékhengernyomás tartozik. Ha pl. a meghatározott
érték 10 km/h, akkor fékhengernyomás csak akkor jelentkezik,
ha a jármű fékezőkarja fékpozíción van, és a jármű sebessége nem nagyobb 10
km/h-nál. Üzemi fékezés és vészfékezés esetén is egy meghatározott értéket érhet el a
fékhengernyomás.
A fékvezetéki
nyomás 0 kPa-ra eshet. |
elektromosan vezérelt légfék |
Fékpozíciói: Kétkaros járműben: „oldó állás” (RL), és
meghatározott számú fékfokozat. Egykaros járműben: meghatározott számú
fékfokozat. Fékezési
tulajdonságok: Minden fékpozíción fix fékhengernyomás
van, függetlenül a jármű haladási sebességétől. Üzemi fékezés és vészfékezés esetén is egy meghatározott értéket érhet el a
fékhengernyomás. A fékvezetéki nyomás 490 kPa-n
marad. |
Fékpozíciói: Kétkaros járműben: „oldó állás” (RL), és
meghatározott számú fékfokozat. Egykaros járműben: meghatározott számú
fékfokozat. Fékezési
tulajdonságok: Fékhengernyomás
fékpozíción akkor jelentkezik, ha a jármű sebessége egy előre a meghatározott
értéknél nem magasabb. Ezen
sebességérték alatt minden
fékpozícióhoz fix fékhengernyomás tartozik. Ha pl. a meghatározott érték
10 km/h, akkor fékhengernyomás
csak akkor jelentkezik, ha a jármű fékezőkarja fékpozíción van, és a jármű
sebessége nem nagyobb 10 km/h-nál. Üzemi fékezés és vészfékezés esetén is egy meghatározott értéket érhet el a
fékhengernyomás.
A fékvezetéki
nyomás mindig 490 kPa-n marad. |
Lásd még: javasolt vezetéstechnikák az utasokra és a járműre is káros erőhatások megelőzése érdekében
A fékezőkart a magyar billentyűzet szerint a „.” (pont) és „,” (vessző) gombjával lehet mozgatni.
A vészféket a magyar billentyűzet szerinti „-” (kötőjel) gombbal lehet működtetni.
A fékezés pozíciói, légfékes rendszerű jármű esetén:
„oldó állás”:
Kétkaros járműnél „RL” jelzés, egykaros járműnél megegyezik a „nulla állással” („N” jelzés).
A jármű fékjeinek leoldására szolgáló pozíció.
„zárt állás”:
Kétkaros járműnél „LP” jelzés, egykaros járműnél az első fékpozíció („B1” jelzés).
Ebben a helyzetben a töltővezeték és a fékvezeték között nincs kapcsolat.
„fékező állás”:
Kétkaros járműnél „SV” jelzés, egykaros járműnél a második fékpozíció („B2” jelzés).
Ebben az állásban a fékvezeték nyomását kis keresztmetszeten csökkentjük, ezzel egy időben a fékhengerekbe levegő kerül, ami a jármű fékeződését okozza, mindaddig, amíg a fékezőkart „zárt állás” vagy az „oldó állás” valamelyikébe nem helyezzük. A fékhengernyomás legfeljebb a járműben meghatározott üzemi fékezés esetéhez rendelt maximális értéket érheti el.
Ha a fékezőkart a „fékező állás” után „zárt állás” helyzetbe helyezzük, akkor a fékhengernyomás annyi marad, amit a mutató jelez.
Ha a fékezőkart a „fékező állás” után „oldó állás” helyzetbe helyezzük, akkor a fék elkezd oldani.
„vészfék pozíció” (EMG):
Kétkaros és egykaros járműnél is a „EMG” jelzés.
Ebben az állásban a fékvezeték nyomását nagy keresztmetszeten csökkentjük, ezzel egy időben gyorsan a fékhengerekbe kerül a levegő, ami a jármű leggyorsabb befékeződését okozza mindaddig, amíg a fékezőkart „zárt állás” vagy az „oldó állás” valamelyikébe nem helyezzük.
A fékvezeték nyomása
lecsökkenhet 0 kPa-ra. A fékhengernyomás
legfeljebb a járműben meghatározott vészfékezés
esetéhez rendelt maximális értéket érheti el.
Légfék működése:
Amikor
a járművel haladunk, a fékek oldott állapotban vannak. Ilyenkor a fékezőkar „RL” pozícióban van. Ha a járművel
fékezni kívánunk, akkor a következőket kell tenni:
A fékezőkart „fékező állásba” kell helyezni (a „pont” gombbal két pozíció hátra), ekkor elkezd a jármű fékeződni. Ezt követően
egyre nagyobb fékhengernyomás keletkezik.
Az egyenletesebb megállás érdekében a fékezőkart a „zárt állásba” gyorsan vissza kell tenni (a „vessző” gombbal egy
pozíció előre), így az éppen aktuális fékhengernyomás marad a fékhengerekben.
Ha
úgy ítéljük meg, hogy a járművünk a „Megállás helye” jelző előtt fog megállni,
akkor egy pillanatra „oldó állásba”
helyezve a fékezőkart, a fékek oldani fognak, amíg vissza nem helyezzük a kart „zárt állásba”.
(a „vessző” gombbal egy
pozíció előre, majd gyorsan a „pont” gombbal
egy pozíció hátra)
Ha
úgy ítéljük meg, hogy a járművünk a „Megállás helye” jelzőn túl fog megállni
(kicsúszik az állomásból), akkor egy pillanatra „fékező állásba” helyezve a fékezőkart a járművünk jobban fog
fékeződni, addig amíg vissza nem helyezzük a kart „zárt állásba”.
(a „pont” gombbal egy
pozíció hátra majd gyorsan a „vessző”
gombbal egy pozíció előre).
Szükség
esetén vészféket („EMG”) is
működtethetünk („kötőjel gombbal”),
azonban az utasok hangulatjelzője
elégedetlenséget fog mutatni.
Az
állomásból történő indulás előtt a fékeket le kell oldani (a „vessző” gombbal előre az „RL” pozícióig).
Amennyiben a járműben fékhengernyomásmérő műszer van elhelyezve, az sok segítséget nyújthat az egyeneletes légfékezéshez.
Lásd még: javasolt vezetéstechnikák az utasokra és a járműre is káros erőhatások megelőzése érdekében
Indításkor a hirtelen magasabb menetpozícióba kapcsolás a jármű hirtelen nagy kilengését idézhetik elő, ezért javasolt fokozatosan menetpozíciónként „léptetni” az egyre nagyobb menetpozíciók között.
Fékezéskor a hirtelen erősebb fékpozícióra kapcsolás a jármű hirtelen nagy kilengését idézheti elő, ezért javasolt fokozatosan fékpozíciónként „léptetni”, illetve visszaléptetni, vagy két fékpozíció között léptetni a jármű megállásáig. A fékezési folyamat végén ha a fékhengernyomás viszonylag magas, akkor az a jármű (utasok) „előrebukását” idézi elő. Hogy ezt elkerüljük, a megállás előtt néhány pillanattal „bele kell oldani”, azaz a fékhengernyomást le kell csökkenteni alacsonyabb erejű fékpozícióba kapcsolással vagy légfékes jármű esetén a fékhengernyomás csökkentésével, így a jármű „előrebukás” nélkül megállítható.
A sebességmérő lehet analóg vagy digitális. Analóg esetén egy mutató mutatja a sebesség értékét, digitális esetén pedig számjegyek.
Az ajtójelzés mutatja az utastéri ajtók nyitott vagy zárt állapotát. A jármű nem indítható, ha bármely ajtó nyitva van. Az ajtók automatikusan kinyílnak, miután megállt a jármű a „Megállás helye” jelzőnél.
A menetrendben előírt idő közeledetével az ajtók automatikusan bezáródnak. Ezután indítható a jármű.
A legtöbb esetben az ajtójelzés lámpája akkor világít, ha a jármű összes ajtaja zárva van.
Előfordulhatnak olyan járművek, amelyeken az ajtójelzésnek nincs képi megjelenítése. Ebben az esetben az Egyéb információknál látható az utastéri ajtók állapota.
Mérőműszerek
típusai:
töltővezetéki nyomásmérő (former air accumulator)
A töltővezeték nyomását jelzi. Lásd a „töltővezetéki nyomás” leírását.
fékvezetéki nyomásmérő (brake pipe)
A fékvezeték nyomását jelzi. Lásd a „fékvezetéki nyomás” leírását.
fékhengernyomásmérő (brake cylinder)
A légfék működésekor a fékhengerekben keletkező levegőnyomást jelzi. Lásd a „fékhengernyomás” leírását.
„töltővezetéki nyomás”: A légfékek, és az ajtók sűrített levegővel működnek. Ezen berendezések működése miatt a töltővezetéket időnként újra fel kell tölteni, ezt a kompresszor végzi, egy nyomáskapcsoló vezérlése által. Ha a töltővezetéki nyomás lecsökken a egy meghatározott értékre, akkor a nyomáskapcsoló által a kompresszor bekapcsol, elkezdi feltölteni a töltővezetéket, majd a egy meghatározott érték elérésekor a kompresszor kikapcsol.
„fékvezetéki nyomás”: Fékezéskor a fékezésnek megfelelően változik a fékvezeték nyomása. A fékvezetéki nyomás sosem magasabb, mint a töltővezetéki nyomás, mert az a töltővezetékből töltődik.
Ha
például a töltővezetéki nyomás csak 300 kPa, és a fékezőkart „oldó állásba” tesszük, akkor a
fékvezetéki nyomás legfeljebb a töltővezetéki nyomás értékét éri el. Ekkor a
jármű még befékezett állapotban is lehet. A töltővezeték feltöltődésével éri el
a fékvezetéki nyomás a 490 kPa-t, amikor a jármű fékjei teljesen leoldanak.
Elektropneumatikus fékrendszerű jármű esetén a fékvezetéki nyomás 490 kPa. Csak vészfékállásban változik, ekkor a nyomás 0 kPa-ra eshet.
Elektromosan vezérelt légfékes rendszerű jármű esetén a fékvezetéki nyomás mindig 490 kPa. Sosem változik.
Légfék rendszerű jármű esetén a fékvezetéki nyomás a vonat fékjeinek leoldott állapotában maximum 490 kPa. A fékvezetéki nyomás a fékezés ütemének megfelelően változik.
„fékhengernyomás”: Fékezéskor a járművet a fékhengerekbe juttatott sűrített levegő fékezi, illetve állítja meg. A fékhengernyomás sosem magasabb, mint a töltővezetéki nyomás.
Az ATS rendszer jelzőlámpája. Narancssárga színnel világít, ha aktiválva van.
Nincs
leírás.
ATS kijelző
A lámpa zölden világít, ha az az ATS-P akitválva van.
Nincs leírás.
Nincs leírás.
Nincs leírás.
Nincs leírás.
Nincs leírás.
Az éberségi berendezés jelzőlámpája, amennyiben a jármű alkalmas erre a funkcióra.
Az éberségi berendezés a vasúti jármű vezetőállásán elhelyezett berendezés, amely menetközben folyamatosan ellenőrzi a járművezető tudatos cselekvőképességét. A berendezés, idő-, vagy útarányos közökben, ellenőrző jelzéseket ad a járművezető részére, akinek ezeket meghatározott időközönként – az erre a célra szolgáló érzékelők egyikének működtetésével – nyugtáznia kell; ellenkező esetben a vonat gyorsfékezéssel önműködően megáll.
A BVE-ben amennyiben 60 másodpercig semmilyen kezelőszervet nem mozgatunk (kontroller/menetkar, fékkar), akkor egy figyelmeztető hang és fényjelzés jelenik meg, az „EB” jelzés zölden világít. Ekkor még 5 másodpercünk van, hogy az éberségi berendezést nyugtázzuk.
Az éberségi berendezés nyugtázható:
§ a kontroller/menetkar mozgatásával
§ a fékkar mozgatásával
§ az éberségi nyugtázó gombjával („DELETE” billentyű).
Az éberségi nyugtázásának elmaradása esetén a jármű vészfékkel megáll.
Ekkor az „ATS” és „EB” lámpa elalszik, az „ATS RUN” pirosan villog.
Az ATS újraindítása utána lehet a járművet elindítani („Shift+F2”, majd „Ctrl+F2”, és a csengő kikapcsolása az „Insert” gombbal).
Sebesség tartásának jelzőlámpája
Ezzel a funkcióval a jármű sebességét állandó értéken tarthatjuk, amennyiben a jármű alkalmas erre.
A használatához a kontrollernek/menetkarnak menetpozíción kell lennie, és a jármű sebességének 5 km/h-nál nagyobbnak kell lennie. Ha e feltételek meglétekor a „Backspace” billentyűt lenyomjuk, akkor a funkció aktiválásakor aktuális sebességet tartja a jármű.
Ekkor a „CONST SPEED” jelzőlámpa narancssárga színnel világít.
A sebességtartás megszüntetéséhez a kontrollert/menetkart a „Nulla” állásba kell helyezni.
A kürt működtetéséhez az „Enter” billentyűt kell lenyomni. Néhány járműnek van második kürtje is, ez a „Shift+Enter” billentyűkombinációval működtethető.
A
szimulátorok (köztük a BVE is) a képernyő előtt ülve nem adják vissza azokat a
tapasztalatokat és erőket (kilengéseket), amelyeket egy jármű vezetése közben a
valóságban érezni lehet. Ezért a BVE-ben egy úgynevezett kilengés jelző is található, amely ezeket a tapasztalatokat és
erőket kívánja bemutatni.
A kijelző két részből áll: Az egyik a kijelző színe, amely az utasok tapasztalait, kényelmeit mutatja, a másik pedig a kijelző iránya és függőleges elmozdulásának mértéke, amely a gyorsításkor vagy fékezéskor keletkező erőket mutatja.
A vonal színe az utasok kényelem érzetei alapján változik. Zöld színű, ha kényelemes az utazás, azaz kevés erő hat az utasokra. Minél több, hirtelen erő hat az utasokra, a kényelem érzetei annál jobban csökkennek, és a vonal színe változik sárgára, a legkényelmetlenebb esetben pirosra.
A kijelző függőleges elmozdulása (kilengése) az utasokra ható erőket mutatja. Az utasokra ható erő mértékének és irányának függvényében az utasok előre vagy hátra „lökődhetnek”, vagy akár el is eshetnek. Minél nagyobb az utasokra ható hirtelen erőhatás, annál jobban mozdul el függőlegesen a kilengés jelző.
Lásd még: Utasok hangulatjelzője
Az előbbiekre két szemléltető példa:
1. ábra:
A jármű viszonylag lassú, fokozatos
gyorsítása esetén az utasok kényelmesnek érzik az utazást, alacsony erőhatás
éri őket. Ez esetben a kijelző jellemzői:
§ Zöld színű vonal: kényelmes
§ Felfelé mutató vonal: a tehetetlenségi erő hátra „löki” az utasokat
§ Alacsony elmozdulás: alacsony erőhatás
2. ábra:
A jármű vészfékezése vagy hirtelen megállása esetén az utasok kényelmetlennek érzik az utazást, mert hirtelen nagy erőhatás éri őket.
Ez esetben a kijelző jellemzői:
§ Piros színű vonal: kényelmetlen, veszélyes
§ Lefelé mutató vonal: a tehetetlenségi erő előre „löki” az utasokat
§ Nagy elmozdulás: nagy erőhatás
Lásd még: javasolt vezetéstechnikák az utasokra és a járműre is káros erőhatások megelőzése érdekében
Az aktuális ív sugarát egy kis fehér ábra mutatja, és mellette egy szám jelzi az ív sugarának mértékét méterben, egész számra kerekítve.
ð Megjegyzés: Az ívsugár jelzője csak akkor látszódik, ha az ívben túlemelés van.
A pálya függőleges vonalvezetésének változását (emelkedő, vagy lejtő) egy fehér ábra mutatja.
Ha a pálya emelkedik, akkor az ábra teteje felfelé mutat. Ha a pálya lejt, akkor az ábra teteje lefelé mutat. Az ábra mellett látható szám, az emelkedés/lejtés értékét mutatja ezrelékben (‰), egy tizedesjegyre kerekítve.
ð Megjegyzés: 1 ezreléknyi szintváltozás azt jelenti, hogy a pálya szintje 1000 méter hosszú szakaszon 1 métert változik függőlegesen.
A következő fényjelző jelzési képe, és a fényjelző száma/jele/megnevezése látható az ábrán.
A következő sebességkorlátozó jelzőt a BVE 200 méterrel a lassan bejárandó pályarész előtt megjeleníti.
Ez a funkció csak akkor működik, ha a pályában el van készítve.
A következő állomás közeledtével megjelenik az állomás neve.
Állomásba érkezéskor a járművet a „Megállás helye” jelzőtől +/- 4 méteres távolságban kell megállítani.
A sárga színű vonal jelzi a „Megállás helye” jelzőt. A zöld színű vonal jelzi a jármű elejét.
Amennyiben a jármű a „Megállás helye” jelzőtől +/- 4 méteres távolságon kívül áll meg, akkor a megállás helyét pontosítani kell a jármű újraindításával, és újbóli megállításával.
A helyes megállás után alul, az információ részben egy üzenet jelenik meg arról, hogy a jármű milyen távolságban állt meg a „Megállás helye” jelzőtől.
|
|
|
A képernyő alján néhány kiegészítő információ látható:
Az utas hangulatjelző kétféle skálából áll: Egy
boldog-szomorú arckifejezésből, és egy színskálából. Amikor az utasok
elégedettek, akkor egy mosolygó arc és egy rövid, zöld színű skála látható.
Amennyiben az utasok elégedetlenek, akkor egy mérges arc és egy hosszú vörös
skála látható.
A hangulatjelzőt az „F3” gombbal ki/be lehet kapcsolni.
Az „utas hangulatjelző” alatt található egy mező, ahol
különböző tájékoztató, figyelemeztető üzenetek jelenhetnek meg. Az üzenetek
mennyiségét be lehet állítani a 4.3 pontban (Advice
Settings).
Üzenetek:
Angol |
Magyar |
Violated the Signal |
Nem vetted figyelembe a jelzésképet! |
Exceeded the Speed Limit |
Sebességkorlátot átlépted! |
Passed the Station |
Az állomást kihagytad! |
The train has Slid |
A szerelvény gurul. |
You must obey the stop signal. |
Meg kell állnod az 'Állj' jelzésnél! |
You should not stop the chime. |
Nem kellett volna a csengőt kikapcsolnod! |
Turn on ATS power. |
Kapcsold be az ATS-t! |
Change the suitable safety installation. |
Válaszd ki a megfelelő biztonsági alkalmazást! |
ATS not cancelled. |
ATS-t nem törölted! |
EB not cancelled. |
Éberségit nem törölted! |
You applied emergency brakes. |
Vészféket működtettél! |
You caught up with the preceding train. |
Utolérted az előtted lévő szerelvényt! |
You should not reverse the train. |
Nem kéne visszamenned a szerelvénnyel! |
Please cancel ATS. |
Töröld az ATS-t! |
Please stop the chime. |
Kapcsold ki a csengőt! |
Please reset EB device. |
Nyugtázd az éberségit! |
Please reset the safety installation. |
Indítsd újra a biztonsági berendezést! |
Please correct stop position. |
Pontosítsd a megállási helyedet! |
Overrun: (x) meters |
Továbbhaladtál (x) métert. |
Delay: (x) seconds |
Késtél (x) másodpercet. |
A „Shift+F3” megnyomásával a jobb alsó sarokban látható a pontos idő (nem a számítógép rendszerideje, hanem a BVE-ben a pályához kapcsolódó menetrend időpontja). Az idő digitális formátumban látható. Emellett az ajtók zárt/nyitott állapota is látható.
A „Shift+F3” kétszeri megnyomásával a látható a FRAME RATE (frame / second). Minél nagyobb az FPS értéke, annál kevésbé akadozhat a pálya töltése, futása.
Az „F4” billentyű lenyomására a jobb felső sarokban megjelenik a menetrend.
Az „F4” billentyű újabb lenyomására a menetrend eltűnik.
Amennyiben a sok állomás/megálló miatt a menetrend nem látható teljesen, a „Shift+F4” billentyűk lenyomásával lefelé lehet lapozni a menetrendben. Felfelé lapozni a „Ctrl+F4” billetyűk lenyomásával lehet.
Az egér bal gombjával valamely állomás nevére kattintva a BVE az adott állomásra ugrik, és onnan folytatható a játék. Nem lehet olyan állomásra ugrani, amelyiken áthaladás van beállítva.
A menetrendben többféle adat lehetséges:
ð Megjegyzés: a „00” másodpercet a BVE nem írja ki a menetrendre.
Menetrend lehetséges adatai |
Példa |
Érkezési idő és
indulási idő A bal oldali időadat az érkezési idő, a jobb oldali az indulási idő. A késés megjelenítése az érkezési időadathoz viszonyul. A fényjelzők csak az indulási idő előtt 23 másodperccel engedélyezik az állomásból történő továbbhaladást. A jármű az indulási időpontban indítható el. |
|
Érkezési idő és
indulási idő, az „óra” érték nélkül A bal oldali időadat az érkezési idő, a jobb oldali az
indulási idő. A késés megjelenítése az érkezési időadathoz viszonyul. A
fényjelzők engedélyezik az állomásból történő továbbhaladást, függetlenül az
időponttól. A jármű az indulási időpontban indítható el. |
|
Csak érkezési idő A késés megjelenítése az érkezési időadathoz viszonyul. A fényjelzők engedélyezik a továbbhaladást, függetlenül az időponttól. Az állomási tartózkodás után el lehet indulni, függetlenül a sietés/késés mennyiségétől. |
|
Csak indulási idő Késést nem számol a program. A fényjelzők engedélyezik a továbbhaladást, függetlenül az időponttól. A jármű az indulási időpontban indítható el. |
|
„Piros nyíl” –
Áthaladás Ezen az állomáson nem kell megállni, az állomáson át kell haladni, amennyiben a fényjelzők is engedélyezik a továbbhaladást. |
|
Csak érkezési idő a
végállomáson A legutolsó állomásnál (érkező végállomás) csak az érkezési idő látható, a késés megjelenítése ehhez az időadathoz viszonyul. |
A menü kinyitásához az ablak bal alsó sarkában található, szürke színű gombra kell kattintani.
Új route kiválasztása és indítása, a pályában alapértelmezett járművel.
Újraindítja az aktuális játékot (ugyanazt az útvonalat, ugyanazzal a járművel) az elejéről.
Ki lehet választani, hogy a játék közben milyen mennyiségben jelenjenek meg a 2.2 pontban leírt üzenetek. 3 szint közül lehet választani:
§ Beginner Kezdő
§ Intermediate Haladó
§ Advanced Profi
Minél magasabb szintet választunk, annál kevesebb üzenet jelenik meg.
A grafikai
beállításokban két opciót lehet változtatni.
A „Viewing Distance” skálán lehet beállítani, hogy a pályába helyezett objektumok hány méterrel a járművünk előtt jelenjenek meg a képernyőn. 200 méter és 600 méter közötti értéket lehet választani.
Minél magasabbra állítjuk ezt az értéket annál lassabb lehet a pálya futása, viszont a nagyobb és távolabb elhelyezett objektumok kevésbé hirtelen jelennek meg.
A „Disable fog effect” jelölőnégyzet bejelölésével a pályába helyezett összes „köd” parancsot figyelemen kívül hagyja a program. A pályában lévő „köd” parancsok lassíthatják a program futását.
Irányítás kiválasztása
Ebben a menüpontban lehet kiválasztani, hogy a BVE-t mivel szeretnénk játszani.
A „Keyboard” és „Assign 1” a legjellemzőbb beállítás, ilyenkor a billenyűzeten a 1-es billentyűzetkiosztás szerint működik a program, amelyet a jelen leírás is tartalmaz.
Lásd: billentyűzetkiosztás
A „Keyboard” és „Assign 2” beállítás egy másik billetyűzetkiosztást jelent, ezt a kiosztást a jelen leírás nem tartalmazza!
A „Joystick” kiválasztással a BVE joystickkel is játszható.
A „TS Master Controller” lehetőség valószínűleg csak Japánban létezik, erről az irányítási módról nincsenek megfelelő információk.
Az ablak méretét lehet kiválasztani
§ Full Screen (640 x 480 pixels) Teljes képernyő (640 x 480 pixel)
§ Windowed Ablak méretű
A „Show this dialog when program starts” jelölőnégyzet bejelölésével ez a választási lehetőség megjelenik a BVE indításakor.
A BVE programról jeleníti meg az információkat (verzió száma, készítője).
Kilépés a BVE programból.
Billentyű |
Funkció |
|
Egykaros
jármű |
||
Z |
Kontroller előremozgatása |
|
A |
Kontroller hátramozgatása |
|
Q |
Vészfék |
|
Kétkaros
jármű |
||
Z |
Menetkar előremozgatása |
|
A |
Menetkar hátramozgatása |
|
, |
Fékezőkar előremozgatása |
|
. |
Fékezőkar hátramozgatása |
|
- |
Vészfék |
|
Irányváltó |
||
„FEL” nyíl |
Irányváltó előremozgatása |
|
„LE” nyíl |
Irányváltó hátramozgatása |
|
Hangok |
||
Enter |
1. sz. kürt |
|
Shift+Enter |
2. sz. kürt |
|
Ctrl+Enter |
Nincs leírás. |
|
ATS |
||
Szóköz |
Nincs leírás. |
|
Insert |
Csengő kikapcsolása |
|
End |
Nincs leírás. |
|
Ctrl+F2 |
ATS rendszer aktiválása |
|
Shift+F2 |
ATS rendszer inaktiválása |
|
PgUp |
Váltás ATS rendszerre |
|
PgDn |
Váltás ATC rendszerre (ha a
jármű alkalmas arra) |
|
Egyéb |
||
Backspace |
Sebességtartás aktiválása
(ha a jármű alkalmas arra) |
|
Delete |
Éberségi berendezés
nyugtázása (ha a jármű alkalmas arra) |
|
Menetrend |
||
F4 |
Menetrend
megjelenítése/elrejtése |
|
Shift+F4 |
Lapozás a menetrendben
lefelé (amennyiben nem fér ki az összes állomás) |
|
Ctrl+F4 |
Lapozás a menetrendben
felfelé (amennyiben nem fér ki az összes állomás) |
|
Kiegészítő
információk |
||
F3 |
Utas hangulatjelző
be/kikapcsolása |
|
Shift+F3 |
1. A pontos idő és ajtó állapotának jelzője 2. FRAME RATE megjelenítése 3. ezek elrejtése |
csv kiterjesztésű fájl, amely a játszható útvonalat tartalmazza. Ezt a fájlt kell elindítani a BVE-ben.
A BVE mappájában található „String.ini” nevű fájl. Ez a fájl tartalmazza a játékban megjelenő karaktereket, üzeneteket.
Meghatározása: az
ívben fellépő oldalgyorsulás csökkentésére a külső sínszál kiemelése.
Megoldható úgy is, hogy a külső sínszál emelése mellett a belső sínszálat
egyidejűleg süllyesztik. Kifuttatása az átmeneti ívben történik.
Az egyenes pályaszakaszokon a két sínszál azonos magasságban fekszik. A pályán gördülő járművek súlya egyformán terheli mindkét sínszálat. Az íves pályaszakaszon haladó járműre a súlyerőn kívül a vízszintes irányú centrifugális erő is hat. A két erő eredője nem lesz merőleges a pályasíkra. Ennek káros következményei a következők:
§ a külső sínszál belső vezetési felületén, a megnövekedett terhelés következtében jelentkező erős oldalkopás,
§ a sínlekötések gyorsabb elhasználódása,
§ a vontatási ellenállás megnövekedése,
§ kényelmetlen utazás, árurongálódás.
Ezeket a káros erőhatásokat lehet csökkenteni ill. kiküszöbölni a külső sínszál megemelésével, az úgynevezett túlemeléssel.
© 2008