openBVE
járműkészítés
Leírás a „sound.cfg” fájlhoz használható parancsokról
A leírás az openBVE-hez készíthető járművek
alapértelmezett hangfájlait, illetve a „sound.cfg”
fájl készítéséhez használható parancsok magyarázatát írja le. A dokumentum
forrása a
http://openbve.trainsimcentral.co.uk/develop/train_default_sounds.html
és a
http://openbve.trainsimcentral.co.uk/develop/train_sound_cfg.html
weboldal. Egyes elemek működése ismeretlen, vagy még nem kipróbált, vagy a
leírás még hiányzik. Ezek sárga
színű kiemeléssel vannak jelezve. Ezért a leírás nem teljes körű, néhol
hiányos, vagy még angol nyelvű. Az openBVE
folyamatos frissítése miatt előfordulhatnak olyan parancsok, amelyek nem a
leírt módon működnek.
Utolsó frissítés 2009.05.15.
Tartalomjegyzék
Általános
tudnivalók, fogalmak
A
vezetőállásban lejátszandó hangok
A „sound.cfg” fájlban lehet a járműhöz hangokat rendelni, amelyek különböző események alkalmával kerülnek lejátszásra. A „sound.cfg” fájlnak kötelezően a jármű mappájában kell lennie!
Amennyiben a jármű mappájában nem található „sound.cfg” elnevezésű fájl, akkor az openBVE alapértelmezett hangfájlok neveit keresi a mappában. Amennyiben ilyen hangfájl sem található, akkor az adott eseményhez nem játszódik le semmilyen hang sem.
A leírásban használt fogalmak:
Egykaros jármű esetén egy kontroller van, ami magában foglalja a menetkart és a fékezőkart. Így ezzel az egy karral lehet a sebességet növelni, illetve csökkenteni.
Kétkaros jármű esetén külön van menetkar és fékezőkar. A menetkarral lehet a sebességet növelni, a fékezőkarral pedig a sebességet csökkenteni.
A jármű haladási irányának kiválasztására szolgáló kar. Pozíciói: „0” állás, „Előre” állás és „Hátra” állás.
Egykaros jármű esetén a jármű sebességének növelésére, vagy sebességének csökkentésére szolgáló kar.
Kétkaros járműnél, a sebesség növelésére szolgáló kar.
Kétkaros járműnél, a sebesség csökkentésére szolgáló kar.
A kontroller, vagy menetkar azon pozíciói, amelyek a sebesség növelésére szolgálnak.
A kontroller, vagy menetkar „nulla” állása.
A kontroller vagy fékkar azon pozíciói, amelyek a sebesség csökkentésére szolgálnak.
Amennyiben a jármű mappájában nem található „sound.cfg” elnevezésű fájl, akkor az openBVE az alábbi alapértelmezett hangfájlok neveit keresi a mappában. Amennyiben ilyen hangfájl sem található, akkor az adott eseményhez nem játszódik le semmilyen hang sem.
Fájlnév |
Esemény |
adjust.wav |
Akkor játszódik le
egyszer, amikor a jármű megáll egy állomásban, de a megállás helyét
korrigálnia kell. |
ats.wav |
Played in a loop when the
built-in security system ATS rings its bell. This happens when passing
certain transponders or when the security system is deactivated but power is
applied. |
atscnt.wav |
Played in a loop when the
built-in security system ATS rings its chime. This happens after
acknowledging the bell when passing S-type transponders. |
brake.wav |
For trains with automatic air
brake, is played when the handle is moved into the SERVICE position. For
other trains, is played when the brake notch is decreased. |
ding.wav |
Played once when the built-in
security systems ATS-P or ATC change some states, e.g. when ATS-P activates
the PTN APPROACH lamp, or when ATC changes the current speed restriction. |
eb.wav |
Folyamatosan,
ismétlődően játszódik le, mialatt az éberségi berendezés jelez. |
halt.wav |
A „train.dat” fájl DEVICE szakaszának 8. sorának beállításának
megfelelően játszódik le: Ha az érték 1, akkor a hang egy alkalommal
játszódik le az állomás előtt körülbelül 400 méterrel. Ha az érték 2, akkor a hang folyamatosan
játszódik le mindaddig, amíg a jármű meg nem áll az állomásban, és az ajtók
ki nem nyílnak. |
klaxon.wav |
Akkor játszódik le
egyszer, amikor az elsődleges kürt
aktív. |
klaxon0.wav |
Akkor játszódik le
egyszer, amikor az elsődleges kürt
aktív. Elsőbbsége
van a „klaxon.wav” hangfájllal szemben. |
klaxon1.wav |
Akkor játszódik le
egyszer, amikor az másodlagos kürt
aktív. |
klaxon2.wav |
Folyamatosan,
ismétlődően játszódik le, amíg a folyamatos
kürt aktív. |
toats.wav |
Akkor játszódik le
egyszer, ha a
biztonsági berendezés ATC-ről ATS-re kerül átkapcsolásra. |
toatc.wav |
Akkor játszódik le egyszer, ha a biztonsági berendezés
ATS-ről ATC-re kerül átkapcsolásra. |
Fájlnév |
Esemény |
air.wav |
Played
occasionally when the pressure in the brake cylinder is decreased from a
non-high value to a non-zero value. |
airhigh.wav |
Played
occasionally when the pressure in the brake cylinder is decreased from a high
value. |
airzero.wav |
Played
occasionally when the pressure in the brake cylinder is decreased to zero
value. |
cpstart.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a kompresszor
bekapcsol. |
cploop.wav |
Folyamatosan,
ismétlődően játszódik le, mialatt a kompresszor
üzemel. |
cpend.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a kompresszor
kikapcsol. |
doorcls.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű ajtajai bezáródnak. |
doorclsl.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű bal
oldali ajtajai bezáródnak.
Elsőbbsége van a „doorcls.wav” hangfájllal szemben. |
doorclsr.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű jobb
oldali ajtajai bezáródnak.
Elsőbbsége van a „doorcls.wav” hangfájllal szemben. |
dooropn.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű ajtajai kinyílnak. |
dooropnl.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű bal
oldali ajtajai kinyílnak. Elsőbbsége
van a „dooropn.wav” hangfájllal szemben. |
dooropnr.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a jármű jobb
oldali ajtajai kinyílnak.
Elsőbbsége van a „dooropn.wav” hangfájllal szemben. |
emrbrake.wav |
Akkor
játszódik le egyszer, amikor a vészfék aktiválásra kerül. |
flangei.wav |
A nyomkarima hangja
állítható be, amely folyamatosan, ismétlődve kerül lejátszásra. Az Index
egy nem negatív egész szám, amelyhez a route-fájl
készítése során a Train.Flange
paranccsal a síntípusokhoz az Index valamelyikét lehet hozzárendelni, így síntípusonként állítható a
nyomkarima hangja. A hang egy adott hangerőn játszódik le, ami a sebességgel
arányos. A hangfelvételnek nagyjából a 45
km/h sebességnek kell megfelelnie. |
loop.wav |
Folyamatosan,
ismétlődően játszódik le az egész játék során. |
point.wav |
Akkor játszódik le
egyszer tengelyenként, amikor a
jármű áthalad egy váltó keresztezésén. |
rub.wav |
Played in a loop when the brake
shoe rubs against the wheels. The sound is played at a pitch inversely
proportional to the speed, and the volume of the sound decreases with
increasing speeds. |
runi.wav |
Egy futáshang állítható
be, amely folyamatosan, ismétlődve kerül lejátszásra. Az i egy nem negatív egész
szám, amelyhez a route-fájl
készítése során a Train.Run
paranccsal a síntípusokhoz az i valamelyikét lehet hozzárendelni, így síntípusonként állítható a
jármű futáshangja. A hang egy adott hangerőn játszódik le, ami a sebességgel
arányos. A hangfelvételnek nagyjából a 90
km/h sebességnek kell megfelelnie. |
springl.wav |
Akkor játszódik le, ha
a jármű a bal oldalára billen. |
springr.wav |
Akkor játszódik le, ha
a jármű a jobb oldalára billen. |
motori.wav |
A motor hangját lehet
beállítani. Az i egy nem negatív egész szám, amely a „train.dat” fájl készítése során azt a számot fogja jelenteni,
amelyet a „train.dat” fájl #MOTOR
szakaszában kell használni. A „train.dat”
fájlban lehet állítani a hang sebességét, illetve hangerejét. |
A további leírások a „sound.cfg” fájlra vonatkoznak.
[Szakasznév] |
Új szakasz neve elé és a végére szögletes zárójelet ([, ]) kell tenni.
A szakaszok sorrendje nem lényeges. A szakasznevet követően a paraméterekhez értéket (hangfájl nevét) kell megadni. A bejegyzésnek mindig ahhoz a szakasznévhez tartozó paramétert és a párosított értéket kell tartalmaznia, amely legutoljára meg lett nyitva.
Paraméter = Érték |
A paraméter neve után egyenlőség jelet kell tenni, ezt követően kell az adott paraméterhez az értéket (a hangfájl nevét) megadni.
Megjegyzéseket lehet írni minden sor végére. Ilyenkor az adat után pontosvesszőt (;) kell tenni, ezt követően lehet a megjegyzést írni a sor végére.
A fájl első sorába a következőt kell írni:
Version 1.0 |
A következőben a Fájlnév egy hangfájl nevét jelenti, a jármű mappájához viszonyított relatív útvonalon megadva.
[Run] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Run szakaszt.
Index = Fájlnév |
Egy futáshang állítható be, amely folyamatosan, ismétlődve kerül lejátszásra. Az Index egy nem negatív egész szám, amelyhez a route-fájl készítése során a Train.Run paranccsal a síntípusokhoz az Index valamelyikét lehet hozzárendelni, így síntípusonként állítható a jármű futáshangja.
A hang egy adott hangerőn játszódik le, ami a sebességgel arányos. A hangfelvételnek nagyjából a 90 km/h sebességnek kell megfelelnie.
[Flange] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Flange szakaszt.
Index = Fájlnév |
A nyomkarima hangja állítható be, amely folyamatosan, ismétlődve kerül lejátszásra. Az Index egy nem negatív egész szám, amelyhez a route-fájl készítése során a Train.Flange paranccsal a síntípusokhoz az Index valamelyikét lehet hozzárendelni, így síntípusonként állítható a nyomkarima hangja.
A hang egy adott hangerőn játszódik le, ami a sebességgel arányos. A hangfelvételnek nagyjából a 45 km/h sebességnek kell megfelelnie.
[Motor] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Motor szakaszt.
Index = Fájlnév |
A motor hangját lehet beállítani. Az Index egy nem negatív egész szám, amely a „train.dat” fájl készítése során azt a számot fogja jelenteni, amelyhez a „train.dat” fájl #MOTOR szakaszában kell használni. A „train.dat” fájlban lehet állítani a hang sebességét, illetve hangerejét.
[Switch] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Switch szakaszt.
0 = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer tengelyenként, amikor a jármű áthalad egy váltó keresztezésén.
[Brake] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Brake szakaszt.
BC
Release High = Fájlnév |
Nincs leírás.
BC
Release = Fájlnév |
Nincs leírás.
BC
Release Full = Fájlnév |
Nincs leírás.
Emergency = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a vészfék aktiválásra kerül.
BP
Decomp = Fájlnév |
Nincs leírás.
[Compressor] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Compressor szakaszt.
Attack = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a kompresszor bekapcsol.
Loop = Fájlnév |
A hang folyamatosan, ismétlődően játszódik le, mialatt a kompresszor üzemel.
Release = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a kompresszor kikapcsol.
[Suspension] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Suspension szakaszt.
Left = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le, ha a jármű a bal oldalára billen.
Right = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le, ha a jármű a jobb oldalára billen.
[Horn] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Horn szakaszt.
Primary = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor az elsődleges kürt aktív.
Secondary = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor az másodlagos kürt aktív.
Music = Fájlnév |
A hang folyamatosan, ismétlődően játszódik le, amíg a folyamatos kürt aktív.
[Door] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Door szakaszt.
Open Left = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű bal oldali ajtajai kinyílnak.
Open Right = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű jobb oldali ajtajai kinyílnak.
Close Left = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű bal oldali ajtajai bezáródnak.
Close Right = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű jobb oldali ajtajai bezáródnak.
[Ats] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Ats szakaszt.
Index = Fájlnév |
Az Index egy nem negatív egész szám, amely egy hangfájlt definiál. A jármű plugin készítőknek lehetőségük van meghatározni, hogy melyik hangfájl játszódjon le.
[Buzzer] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Buzzer szakaszt.
Correct = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű megáll egy állomásban, de a megállás helyét korrigálnia kell.
[PilotLamp] |
Ez a bejegyzés kezdi el a PilotLamp szakaszt.
On = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű ajtajai bezáródtak, és a jármű készen áll az indulásra.
Off = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a jármű ajtajainak nyílása megkezdődik.
[Brake Handle] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Brake szakaszt.
Apply = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a magasabb fékpozícióba kapcsolás történik.
Release = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a alacsonyabb fékpozícióba kapcsolás történik.
Min = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor fékről „0” állásba kapcsolás történik.
Max = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a vészfék aktiválásra kerül.
[Master Controller] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Master Controller szakaszt.
Up = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor magasabb menetpozícióba kapcsolás történik, a legmagasabb menetpozícióba kapcsolás kivételével.
Down = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a alacsonyabb menetpozícióba kapcsolás történik.
Min = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor menetről „0” állásba kapcsolás történik.
Max = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor a legmagasabb menetpozícióba kapcsolás történik.
[Reverser] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Reverser szakaszt.
On = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor az irányváltó „0” állásból „Előre” állásba, vagy „Hátra” állásba kerül.
Off = Fájlnév |
A hang akkor játszódik le egyszer, amikor az irányváltó „0” állásba kerül.
[Others] |
Ez a bejegyzés kezdi el a Others szakaszt.
Noise = Fájlnév |
A hang folyamatosan, ismétlődően játszódik le az egész játék során.
Shoe = Fájlnév |
Nincs leírás.
© 2009